Top

Leul moldovenesc - oaie modificată genetic

August 13, 2008

Banknotă de o pulăCeea ce se întâmplă în ultimele 4 săptămâini, dar în special în ultima săptămâna (4-10.08.2008) mă aduce la faptul că Leul Moldovenesc (MDL) născut la sfârşitul lui `93, a fost înlocuit fraudulos prin 2005-2006 cu un alt leu - unul modificat genetic având ca bază oaia. Am avut (ne)norocul să fiu legat în remunerări de valuta americană de prin 2002 până acum. Dacă până în 2006 situaţia era oarecum suportabilă în sistemul dolarii(euro)-leul-preţurile, din 2006 s-au început nişte lucruri paradoxale în comportamenul acestui leu. Încerc să-mi explic:

Până în 2006 leul, comparativ cu Euro şi USD se deprecia sau stagna, depinde de perioadă şi, respectiv pereche. Tot în acea perioadă era o evoluţie de creştere pentru Euro pe piaţa valutară externă. O situaţie de depreciere valutară lentă oarecum firească pentru economia Moldovei pornind de la inflaţie, şomaş, înviorarea economiei, se stabiliza sistemul valutei naţionale.

Din mai, 2006, leul a început a avea un comportament aiurit. Odată ce valuta europeană pe piaţa internaţională (Forex) se întărea comparativ cu dolarul (mai corect spus dolarul scădea) cursul euro/leu stătea pe loc şi numai dolar/leu o luă la vale. Se începuse o tendinţă de apreciere a leului moldovenesc destul de palpabilă fără semne clare de relansare a economiei, în special pentru omul simplu, unde măsluirea cifrelor din ministerul de finanţe nu se resimte în buzunar.

Se vede că noua creatură a lui Tălmaci şi capilor noştri, leul modificat genetic dintro oaie, a plăcut puterii atât de mult, că anul acesta poftele lor s-au înzecit. Pe fondul unei creşteri a preţurilor de 25-40%, stagnare economică şi nişte inundaţii, în ultimele 4 luni văd o apreciere a leului de circa 7%. De ex. în aceste 4 luni faţă de Euro leul s-a apreciat cu 13,85% şi faţa de dolarul SUA cu 7,4% (Pe piaţa valutară mondială Euro a cedat dolarului SUA cam 6,8%; şi se poate deduce aproximativ şi din cifrele de mai sus de 13,85 şi 7,4% ).euro-dolar-leu

Firesc, în aceste 4 luni ar fi trebuit să asistăm la o apreciere a dolarului în raport cu leul de circa 3,5% sau cel puţin o stagnare faţa de dolar a leului şi, respectiv, depreciere a euro a euro de la -3,5% pânâ la -7%.

Totuşi De unde s-au luat aceste ~7% de apreciere? Nu se iau cumva din Afacerile BNM pe baza cursului valutar care îi defavorizează pe toţi cei care introduc valută în ţară, or exportă?! Dacă aprecierea considerabilă se ia numai pe asta, a surplusului de valută pe piaţa locală de la muncitori, atunci noi suntem în probleme foarte mari. Este de ajuns ca acest flux să scadă măcar cu 10-15% reieşite din:

  • devalorizarea bruscă a monedei Euro,
  • scăderea preţului la petrol sub 100$, deasemenea la materiile prime, urmată de strângerea curelii în construcţiile private ruseşti care dau majoritatea locurilor de muncă moldovenilor din Rusia,
  • oboseala puţinilor exportatori locali,
  • stagnarea mondială a economiilor avansate,
  • crize finaciar bancare similare celei ipotecar-finaciare din septembrie 2007.

Eu văd (şi simt) această apreciere ca ceva defavorabil mie şi foarte vulnerabil economiei. E de ajuns ca să inceapă una din situaţie de criză de mai sus (or alta neenumărată) ca să înceapă să pută în toată Moldova ca la Botanica şi mai ceva.

Unica folosinţă a acestei aprecieri rapide pot fi declaraţiile demagocice ale guvernării, că, iaca, am ajuns că pensionarii primesc 60$ (faţă de 15$ cât primeau acum 8 ani, despre puterea de cumpărare nu trebuie să spună nimic) iar leafa medie este de 3-400$.

Şi atunci Talmaci poate să semneze bancnote similare bancii din Botswana.

Iar un prim-ministru să se laude respectiv: iată le mărim leafa bujătarilor cu 100 de î-î-î…PULE…adica aşa se numesc în Botswana noastră banii! Şi noi strigăm: Ura-a-a-a! ;-)

Comentarii

15 Responses to “Leul moldovenesc - oaie modificată genetic”

  1. victorita on August 15th, 2008 8:44 am

    foarte bun titlul si extraordinar finalul, adica potrivit (din nefericire)

  2. Bula on August 21st, 2008 8:13 pm

    …”Pule sameni, pule sa dea Domnu sa creasca…” Ion Creanga.

  3. vitalie on August 21st, 2008 8:34 pm

    ”Pule sameni, pule sa dea Domnu sa creasca…” Ion Creanga.

    Subscriu, “pe alături de casa” (Mimo kassî, ca sa fie mai repede), şi eu.

    Uite ce întrebare am eu …Pe unde te-o mai fi mînat viaţa, mult stimate Bulă?!…

    Victoriţa, te salutăm!, Spune-ne tot ce traieşti mai bun!

    pe alături de casa” (Mimo kassî, ca sa fie mai repede),

    ca sa fiu mai clar ce aveam in vedere - este asa un cantec de makarevici, pe care l-am descoperit nu demult:

    Мимо кассы, чтоб быстрей, взял портвейн “Таврический”,
    Возвращаюсь и смотрю, верится с трудом,
    Кто-то в черном у дверей, смотрит иронически.
    Открываю дверь ключом, приглашаю в дом. …

  4. Bula on August 21st, 2008 9:19 pm

    Mi-au taiat lumina pentru neplata , da la mine sa vezi ce chestie! - compu merge pe lumina!!! Si acum m-am socotit cu Fimoza, merge compu si ciainicu elecric (toata averea mea). Stau pe net si beau ceai CALD (fericirea vietii mele).

  5. vitalie on August 21st, 2008 9:22 pm

    am pus si un link la ceea ce citam.

    despre (union) fimoza - nici nu vreau sa-mi aduc aminte. este o boala grava a barbatilor… mai ales cand au cam putini bani…

  6. Bula on August 21st, 2008 10:22 pm

    citez: “Fimoza este un termen vag. In general, inseamna orice situatie in care preputul nu poate fi retractat.
    Majoritatea baietilor se nasc cu preputul neretractabil. Aceasta este fiziologic.Adevarata fimoza—denumita corect stenoza preputiala, pentru ca “fimoza” are atat de multe definitii incat si-a pierdut sensul. ”
    Nu e chiar atit de grava aceasta boala din cate am citit , dar pana la urma, TU esti medicul la noi (daca imi amintesc bine). Da in privintsa banilor - ai dreptate ! Cu fimoza sau fara, daca nu ai bani, nu-tsi potsi folosi instrumentul. De altfel ca shi netul. Stii, proverbu popular: “Platesti lumina - ai net”.
    Asha ca, daca tot veni vorba, ca ma intrebai, pe unde m-o manat viatsa, itsi zic - mi-am luat desaga cu mamaliga rece, un bots de branza sarata, sau mai degraba sare branzita si m-am indreptat spre sat. Am prashit cu Ilenutsa cateva hectare de vie in stil Salsa ca sa cashtig bani - lei=pule, eu cu Ilenutsa. Asa m-am debarasat de datorie pe lumina. Da sa vezi minune!!! Si la sat, unde vara SAPA e in voga, exista OAMENI, care si ei pretind la multe chestii Orashaneshti. Iternet ,auzi?! Visatori!!! Unde se pun tsaranii cu noi ORASHENII INTELECTUALI SI PLINI DE UMOR (SAU DE SINE).
    In fine, am sa mai dau tarcoale pe la tsara, ca acolo chiar si fetele de la orash cand vin, prashesc in stil Salsa mai cu foc ca la barurile disco din capitala.

  7. vitalie on August 23rd, 2008 6:35 pm

    Bula, bula…
    Cred ca nu trebuia sa detaliezi asa tare despre treburile celea mai mult or mai putin stenozate, era o parafrazare la expresia ta.

    Vezi cum sunteti voi - la sapa numai tarcoale vreti sa dati. si, preusupun, aceste tarcoale au loc numai odata in piatiletca (5 ani)…

    Mai spune-mi ceva, ce crezi cu adevarat ca e mai bine la tara, sapa sau computerul? ;-) Vezi ca Ilenuta iarasi e la tara si ar vrea sa-ti stie parerea, daca aparai o idee cu asa ardoare mai sus… Prin dial-up dar mai intra aici ca sa vada noutatile ;-)

    De fapt vorbeam aici despre aiureala care se intampla cu leul. Care-i parerea voastra? Poate apare si un insider de la BNM? ca insiderul meu e in concediu de maternitate…

  8. Bula on August 24th, 2008 5:17 pm

    Intr-adevar e o aiureala cu valuta noastra natsionala, mai ales ultimile cateva luni. Dar nefiind un specialist in ale economiei, nu le am nici cu relatsiile bancare, nici cu valutele. Asa ca prefer sa povestesc cum am facut eu rost de bani (lei, pule - nu conteaza) ca sa platesc lumina. LA TSARA! CU SAPA! CU ILENUTSA! SALSA!
    Sa stii, draga autor, ca la tsara e buna si sapa, dar si computerul, insa toate la timpul lor. Intreab-o pe Ilenutsa. Dar ideea din mesajul meu precedent (pacat ca nu ai prins-o) era ca nu e cazul sa te exprimi in asa fel despre oamenii de la tsara, net-ul de la tsara si a.m.d. Nu ne face fatsa daca uitam de unde am pornit, si ironizam “vsio pod read” pe gandite si pe negandite (sper ca la tine a fost a doua varianta, atunci itsi dau iertare, ca daca ai spus-o premeditat, atunci… esti insolvabil).
    A propos, ziceai ca Ilenutsa e iarashi la tsara.Daca stii, da-mi un indiciu cam la ce hat e si pe ce rand, ca am pierdut-o prin vie. E stufoasa via si te potsi pierde prin ea(ca su nu mai spun ce mai potsi face acolo unde nu se vede nimic. “Tssss. rushine…” - P. Stratan.). P.S.: Scuze ca aceasta discutsie se desfashoara nu sub articolul cuvenit.

  9. Ilenuta on August 25th, 2008 9:18 am

    Salut la toti, Vitalie, Bula, etc! Daca am inteles bine, nu va sunt indiferente voua ilenutele ce stiu a trage sapa in stil salsa pe deal si pe intinsurile inernetului, e buna combinatia asta :)…Dar pe cimpia Sorocii se pornesc hramurile, si mai lasam sapa si ne apucam de gatit de sarbatoare, si uita lumea de inflatie de locul doi a leului in lume , de pule, si se apuca cu totii de cumparaturi si pregatiri ca ti se pare ca la nimei nu mai sta problema in bani, se cheltuie si iar se cheltuie ca doar o data pe an e Hramul. Ieri am facut Zefire, gustoase foc, asa ca Poftim la Hram!!!

  10. Bula on August 25th, 2008 8:24 pm

    Noroc, Ilenutsa!
    Intr-adevar nu ne sunt indiferente persoanele de la tsara, mai cu seama cand sunt cu traditsii frumoase si sarbatori la care mesele se curbeaza de atata mancare si unde vinul curge garla. Nu-i o noutate ca orashenii ishi amintesc de parintsi shi rude de la tsara la sarbatori. Si “se rup ” de la toate treburile MACAR pe vre-o 2-3 zile, cand nu trebuie de tras sapa , da paharul. Pe urma incarca mashina (daca o au, daca nu autobuzul) de se asheaza pe burta cu de toate si pornesc (cu nishte rezerve solide, care le comenteaza ” nu vroiam sa iau nimic, dar n-am vrut sa-i supar”) la ORASH. Vazandu-se ajunshi, respira ushor - U_F_F_F. In sfarshit acasa, WC, dush, etc. Dar poate ca e o simpla coincidentsa timpul liber al orashenilor si sarbatorile de la sat?! Nu stiu.
    Pe campia Sorocii cred ca nu e foarte diferit de ce spun eu. Multsumesc pentru invitatsie, draga Ilenutsa, poate ca nu voi putea ajunge de data asta, si sper sa fiu scuzat, dar, intselegi shi tu - am shi eu rude la tsara , unde e Hram, si , sa vezi coincidentsa - AM REUSHIT sa-mi fac cateva zile libere, asha ca ma duc, CA SA NU SE SUPERE !!! Dar poate autorul nostru ajunge?! Cred ca are shanse mai mari.
    Sarbatori fericite!!!

  11. Bula on August 26th, 2008 6:36 pm

    E linishte… Inseamna ca dragul nostru autor mi-a urmat sfatul shi s-a dus la Hram la Soroca! Distractsie placuta, Vitalie, distractsie placuta Ilenutsa! Ma duc si eu la Hram, ca, cum va ziceam - o coincidentsa - tocmai de sarbatorile de la tsara am reushit sa-mi fac si eu cateva zile lbere. Mai vorbim cand ne trezim. PA!

  12. vitalie on August 26th, 2008 6:44 pm

    Ba nu-s plecat, am de lucru mult. Chiar foarte mult. Pornind de la asta, hramul va dura numai cateva ore ;-). Drum bun la tara… Sper sa nu te duci cu caruta ca mai dorim sa te vedem reintors pe aici…cat mai repede posibil.

  13. Bula on August 27th, 2008 7:05 pm

    Stimate autor, imi pare rau ca trebuie sa-tsi reamintesc, dar la tsara este internet!!! Asha ca nu conteaza de ma duc cu carutsa sau calare pe magar, cum ajung dau de shtire. Da pe urma mai vedem.
    P.S.: ….”mai dorim sa te vedem reintors pe aici…cat mai repede posibil” , mersi pentru aceste cuvinte calde, ma flateaza! Chiar daca sunt sau nu sincere.

  14. Ilenuta on August 31st, 2008 3:35 pm

    Uite ca am ajuns si eu la capitala, si exact cum profeteai tu Bula ” Pe urma incarca mashina (daca o au, daca nu autobuzul) de se asheaza pe burta cu de toate si pornesc (cu nishte rezerve solide, ” cu o masina incarcata cu de toate, sa ne ajunga pe un timp. Dar stii un lucru?, defel nu m-am simtit vinovata ca m-am dus pe cateva zile si am luat tot ce mi-au dat, mi-au dat caci au de unde. De ce sa te simti vinovat ca nu te duci la prasit si la ajutor ci numai la sarbatori? pe tine te ajuta cei de la tara cind tu lucrezi aici la oras? fiecare face ce poate… Si daca tu poti sa-ti ajuti parintii procurind vre-un aparat electrocasnic pe care stii ca ei nu si la-r cumpara, ori contribui cu o suma oarecare la conectarea la conducta de gaz, sau achiti cat e necesar sa traga apa pana mai aproape de casa oare si acesta nu e ajutor, de ce sa masori ajutorul in randuri de vie sau porumb prasite?
    Cand o sa ai copii de ajutat nu tot asa o sa-i ajuti daca o sa poti?
    Si la sat cine doreste isi face baie in casa, isi pune masina de spalat si se conecteaza la internet. Una erau internetul e prin dail-up dar am auzit ca au tras fibra optica asa ca nu mai e mult si va fi si acolo viteza. Noroc la toti!

  15. vitalie on September 2nd, 2008 11:13 am

    Ilenuta, noroc si tie! ;-)

    ;-) Stimate Bula, cunosc destul de bine ce mamă de internet este la ţara AZI. Dar mai ştiu şi direcţiile de dezvoltare în lucru, adică ce va fi mâine.

    Daca spun la tara - am in vedere satele din RîMî. Altă variantă care ar fi în această discuţie e că noi avem în vedere diferite ţări când rostim termenul “la ţară”. Ce spui de asta?

    P.S. nu văd de ce n-ar fi sincere cuvintele mele :-)

Ai ceva de spus?

(Fara rel="nofollow")

XHTML: Poţi utiliza tag-urile: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Bottom